Vzhľadom na inventúry a dovolenky v skladoch našich dodávateľov, budú niektoré Vaše objednávky prijaté v období 19.12.2019 - 6.1.2020 odosielané po 7.1.2020.
Prvá expedícia prebehne 7.1.2019.
Ďakujeme za Vašu priazeň v roku 2019 a prajeme Vám krásne sviatky a všetko dobré v novom roku 2020.
V tejto často Vám odpovieme na najčastejšie otázky ktoré sa zákazníci pýtajú počas nákupu bicykla.
Ako zvoliť správnu VEĽKOSŤ RÁMU ?
Veľkosťou (výškou) rámu sa rozumie vzdialenosť medzi stredovou osou a koncom sedlovej trubky rámu.
Veľkosť sa udáva v palcoch (1 palec = 2,54 cm), centimetroch, alebo ako označenie S, M,L, XL, XXL.
Veľkosti rámov sa môžu nepatrne odlišovať podľa značky bicykla alebo konštrukcie rámov.
Pri detských bicykloch (do veku cca 10 rokov / do výšky cca 145 cm) sa neudáva veľkosť rámu, ale priemer kolesa.
[ DIEŤA ] - Určenie veľkosti bicykla (priemer kolesa) podľa veku a výšky:
Vek dieťaťa
Výška postavy [cm]
Priemer kolesa
2 - 4 r.
90 - 110
12“
4 - 7 r.
100 - 125
16“
6 - 9 r.
105 - 135
20“
8 - 12 r.
115 - 155
24“
[ DOSPELÁ OSOBA ] - Určenie veľkosti bicykla podľa výšky:
Horský bicykel (MTB)
15“ Rám
17“ Rám
19“ Rám
21“ Rám
26“ koleso
145 - 158 cm
155 - 172 cm
170 - 185 cm
182 - 195 cm
27,5“ koleso
145 - 158 cm
155 - 172 cm
170 - 185 cm
182 - 195 cm
29“ koleso
-
165 - 180 cm
180 - 195 cm
195 - 205 cm
Krosový bicykel
16“ Rám
18“ Rám
20“ Rám
22“ Rám
28“ koleso
150 - 168 cm
165 - 178 cm
175 - 188 cm
185 - 200 cm
Cestný bicykel
480 mm
500 mm
520 mm
540 mm
560 mm
580 mm
28“ koleso
154 - 162 cm
160 - 170 cm
168 - 178 cm
176 - 188 cm
186 - 195 cm
193 - 202 cm
Údaje v tabuľkách sú orientačné.
Výška postavy jazdca nieje jediným parametrom pre správny výber veľkosti rámu. Dôležitými faktormi sú aj výška nôh, dĺžka rúk ako aj správna voľba sedlovky a predstavca.
Pri výbere správnej veľkosti rámu Vám veľmi radi poradíme osobne.
Aký RÁM (materiál rámu) si mám vybrať ?
K výrobe rámu sa používa niekoľko materiálov, ktoré sa líšia hmotnosťou, pevnosťou a cenou.
Oceľ
oceľové rámy majú označenie hi-ten alebo CrMo. Výhodou týchto rámov je veľká pružnosť a zároveň nízka cena. Nevýhodou je potom vyššia hmotnosť. Dnes tento materiál nájdete len na lacnejších a detských bicykloch, alebo na bicykloch BMX a Freestyle.
Dural (hliník, Alu, Alloy) (MTB)
Bicykle s duralovým rámom sa označujú Alu, Alloy a podobne. Vyrábajú sa rôzne zliatiny hliníku a prísad, ktoré vylepšujú vlastnosti samotného hliníku. Hliník je mäkký a ľahký materiál, čo sú jeho hlavné výhody. Nevýhodou je však jeho minimálna pružnosť. Duralové rámy sú dnes najrozšírenejším materiálom používaným pri výrobe rámov.
Karbón
Momentálne najlepší a najdrahší materiál, z ktorého sa rámy vyrábajú. Je veľmi pevný a ľahký. Vzniká ukladaním vrstiev karbónovej tkaniny, ktorá sa pri vysokom tlaku speká. Má vysokú pružnosť, popri tom aj pevnosť. Na rozdiel od duralu alebo ocele, ktoré predstavujú homogénne materiály, u karbónu je možne dosiahnuť rôzne vlastnosti v závislostí od smeru namáhania materiálu. Všetko zavisí od smeru karbónových vlákien pri ukladaní vrstiev karbónovej tkaniny. Tak je možné dosiahnuť, že karbónový rám je tuhý pri šlapaní do pedálov, ale zároveň pohodlne absorbuje terénne nerovnosti. Nie všetci výrobci však vkladajú rovnaké úsilie do vývoja rámov. Preto medzi karbónovými rámami existujú rozdieli, ktoré nie sú pohľadom zistiteľné, ukrývajú sa v samotnom materiále. To je dôvod prečo sa pri karbónovom ráme môžeme stretnúť s veľkými cenovými rozdielmi.
Ako vybrať VIDLICU a ako sa v nich vyznať ?
Odpružená vidlica je vhodná iba na bicykloch, pri ktorých je očakávané použitie v teréne. V prípade cestných bicyklov je odpruženie samozrejme nežiaduce. Dnešným štandardom je odpružená predná vidlica, ktorá dokáže príjemne odpružiť nerovnosti terénu. Väčšina lepších odpružených predných vidlíc má možnosť odpruženie uzamknúť (lock out). Táto možnosť sa hodí v prípade, že často striedate cestu s terénom. Vidlice sa delia na pružinové a vzduchové. Ľahšie a drahšie sú vidlice vzduchové.V prípade, že máte náročnejšie požiadavky na odpruženie, môžete siahnuť po celoodpruženom bicykli. Tieto bicykle sú vhodné do najnáročnejších terénov. Celoodpruženosť a kvalita bicykla sa samozrejme odrazí na vyššej cene.
LOD – uzamykanie vidlice s nastavením tlmenia (LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
ELD – elektronické uzamykanie vidlice a nastavenie tlmenia (ELECTRONICAL LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
RLD – diaľkové ovládanie uzamykania vidlice z riadidiel s nastavením tlmenia (REMOTE LOCK OUT + DAMPING ADJUST)
TAD – nastavenie zdvihu a nastavenie tlmenia (TRAVEL ADJUST + DAMPING ADJUST)
TR – nastavenie zdvihu a diaľkové ovládanie uzamykania vidlice z riadidiel (TRAVEL ADJUST + REMOTE LOCK OUT)
Ako vybrať BRZDY ?
Dnes sa môžete bežne stretnúť s dvoma typmi bŕzd.
Lacnejšou variantou sú ráfkové brzdy, ktoré všetci určite dobre poznáme. Sú to brzdy na mechanickom princípe, kedy stlačením páčky sa uťahuje lanko, ktoré pomocou gumičiek tlačí na ráfik bicykla a tým bicykel zabrzdí.
Pri kvalitnejších bicykloch sú použité kotúčové brzdy, ktoré sa ďalej delia na mechanické a hydraulické. Mechanické kotúčové brzdy fungujú na rovnakom princípe ako brzdy ráfkové, s tým rozdielom, že sa nebrzdí o ráfik ale kotúčom. Hydraulické kotúčové brzdy sú najúčinnejšie a fungujú na rovnakom princípe ako brzdy pre automobil.
Čo je HMOTNOSŤ bicykla ?
Hmotnosť bicykla asi nebude pre väčšinu cyklistov príliš podstatná, ale je dobré si ju aspoň vopred zistiť. Hlavne u detských bicyklov pre menšie deti dávajte prednosť ľahším bicyklom. Hmotnosť bicykla ovplyvňuje hlavne použitý materiál rámu. Bežná hmotnosť pri horských a krosových bicyklov sa pohybuje okolo 13-15kg. Pri cestných bicykloch je to pod 10kg. Hmotnosť detských bicyklov je veľmi rôzna.
Čo je NOSNOSŤ bicykla ?
Orientačná nosnosť horských, cestných a krosových bicyklov je do 120kg. Nosnosť trekingových bicyklov je do 140kg. Nosnosť detských bicyklov s priemerom kolesa 12“ až 16“ je cca 50kg, detských bicyklov s priemerom kolesa 20“ je 80kg a detských bicyklov s priemerom kolesa 24“ až 100kg. Všetky tieto informácie sú samozrejme len orientačné.
SERVIS bicyklov + niečo na záver
Súčasné bicykle sa podstatné líšia od starých „ukrajín“, na servisovanie ktorých stačili kombinačky a kladivo. Dnešné bicykle obsahujú hydraulické systémy a špeciálne súčiastky, ktoré vyžadujú pravidelný odborný servis so špeciálnymi nástrojmi. U drahších bicyklov karbónové a titanové diely, u ktorých hrozí poškodenie pri neopatrnej montáži. Hydraulické tlmiče v odpružených vidlách a zadných tlmičoch vyžadujú pravidelnú výmenu oleja (cca 1x za rok), lacnejšie vidly, ktoré neobsahujú olej, vyžadujú pravidelné mazanie klzných častí. Hydraulické brzdy obsahujúce brzdovú kvapalinu vyžadujú jej pravidelnú výmenu aspoň raz za dva roky, to je rovnaké ako u automobilov. Netýka sa to brzd s minerálnym olejom. Reťaz, brzdové gumičky a doštičky sú spotrebným materiálom, zanedbanie včasnej výmeny môže mať za následok poškodenie prevodov alebo brzd.
Preto je potrebné sledovať stav Vášho bicykla a aj v prípade, že je všetko v poriadku, dopriať mu aspoň raz za rok návštevu v odbornom servise.
Na záver ešte poznámka k tým najdrahším bicyklom určeným pre vrcholový šport. Dalo by sa povedať, že čím drahší bicykel, tým kvalitnejší materiál a tým aj dlhšia životnosť. Toto pravidlo však všeobecne platí iba do kategórie bicyklov vyššej strednej triedy. Bicykle nad túto úroveň sú už osadzované súčiastkami ktoré boli vyvíjané primárne pre výkon, nie pre životnosť. Šetrí sa každý gram, súčiastky neobsahujú žiadnu materiálovú rezervu. Výrobca však upozorňuje, že tieto superľahké súčiastky majú obmedzenú životnosť a je potrebné ich v predstihu meniť. Dá sa to prirovnať k rozdielu medzi bežným automobilom a Formulou 1. Bežný automobil nemôže vytáčať motor nad 10000 otáčok a zrýchľovať na stovku za 2 sekundy. Ale na druhej strane Formula 1 nebude jazdiť 10 rokov a nevydrží 200 000km.